Friday, December 11, 2009

Robam Preah Reach Trob




របាំ​ព្រះ​រាជទ្រព្យ គឺជា​មរតក​វប្បធម៌​ខ្មែរ​ដែល​កាត់ថ្លៃ​ពុំបាន !
ភ្នំពេញ : ជាតិ​សាសន៍​នី​មួយៗ មុន​បាន​ក្លាយទៅជា​ជាតិ​សាសន៍ លុះត្រាតែ​មាន​វប្បធម៌ អារ្យធម៌​របស់​ខ្លួន​ផ្ទាល់ បើ​ពុំ​ដូច្នោះ​ទេ​នឹង​ពុំ​អាច​រក្សា​នូវ​អត្តសញ្ញាណ​ដើម​របស់​ជាតិ​ខ្លួន​បានឡើយ ពោល​គឺ​សតិសម្បជញ្ញៈ​ជាតិ ដែល​ជា​ការចងចាំ​មួយ​ដែល​មាន​លក្ខណៈ​ជា​ប្រវត្តិសាស្ត្រ ។​
នា​ដើម​សតវត្សរ៍​ទី​១ នៃ​គ្រិស្តសករាជ​ជាតិ​សាសន៍​ខ្មែរ​បាន​ទទួល​ឥទ្ធិពល​វប្បធម៌​ឥណ្ឌា​តាមរយៈ​វិស័យ​ពាណិជ្ជកម្ម​អន្តរជាតិ ហើយ​បាន​កែ​ច្នៃប្រឌិត​នូវ​អ្វីៗ​ដែល​មកពី​ក្រៅ ដើម្បី​ឲ្យ​សមស្រប​តាម​ប្រពៃណី​ទម្រង់ ឬ​ខ្នាត​វប្បធម៌ អារ្យធម៌​ជាតិ​របស់​ខ្លួន ។ កត្តា​នេះ​ជា​គ្រឹះ​មូលដ្ឋាន​នៃ​ដួងវិញ្ញាណ​ជាតិ ព្រោះ​ជា​សញ្ញា​សម្គាល់​នូវ​លក្ខណៈ​សំយោគ​ពិសេស​របស់​វប្បធម៌​នៃ​ជាតិ​សាសន៍​ខ្មែរ ។​
ក្នុងន័យនេះ របាំ​ព្រះ​រាជទ្រព្យ ក៏​ដូច​របាំ​ប្រពៃណី​ជាតិ​មួយ​ចំនួន​ឯ​ទៀត​ដែរ ដែល​កើតឡើង​ក្នុង​អតីតកាល​ដ៏​យូរលង់ ត្រូវបាន​ជាតិ​សាសន៍​ខ្មែរ ថែរក្សា​ឲ្យបាន​គង់វង្ស​រហូតដល់ស​ព្វថ្ងៃ ។ ទាំងនេះ​ជា​មរតក​វប្បធម៌​ខ្មែរ ដែល​កាត់ថ្លៃ​ពុំបាន ។ ថ្វី​ត្បិត​តែ​សិល្បករ សិល្បការិនី​ពី​ជំនាន់​មួយ​ទៅ​ជំនាន់​មួយ ត្រូវ​ផ្លាស់ប្តូរ​ជា​បន្តបន្ទាប់​ក៏​ដោយ ក៏ប៉ុន្តែ​បច្ចេកទេស​សិល្បៈ​នៃ​របាំ​ព្រះ​រាជទ្រព្យ ពុំ​បាន​ផ្លាស់ប្តូរ ឬ​កែទម្រង់​ឡើយ ។​
លោក​បណ្ឌិត មី​សែ​ល ត្រា​ណេ បាន​ស្រាវជ្រាវ​រកឃើញ​ថា ប្រកព​នៃ​របាំ​ព្រះ​រាជទ្រព្យ​ខ្មែរ ត្រូវ​ផ្សារភ្ជាប់​ទៅ​នឹង​ប្រាង្គ​ប្រាសាទ និង​ចម្លាក់​សិលា​នៃ​អតីត​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​ទាំងមូល ដែល​មាន​ទឹកដី​ដ៏​មហា​ធំធេង​អស្ចារ្យ ហើយ​ម្យ៉ាងទៀត ឫសកែវ​នៃ​របាំ​ព្រះ​រាជទ្រព្យ ត្រូវ​ផ្សារភ្ជាប់​នឹង​របប​រាជានិយម និង​ព្រហ្ម​ម​ញ្ញ​សាសនា ដោយហេតុ​ថា មរតក​អរូបី​នេះ គឺជា​មធ្យោបាយ​ពង្រឹង​អំណាច​កិត្យានុភាព និង​ព្រះ​ជ័យ​ចេស្តា​របស់​ព្រះមហាក្សត្រ​ខ្មែរ​បុរាណ ។ កាយវិការ និង​ក្បាច់​រាំ ព្រមទាំង​សម្លៀក​បំពាក់​របស់​អ្នករាំ ឬ​ស្រី​ទេពអប្សរ​ជាដើម​នា​សម័យ​បច្ចុប្បន្ននេះ អាច​ប្រដូច​ស្ទើរតែ​គ្រប់​ជ្រុងជ្រោយ​ទាំងអស់ ទៅ​នឹង​ឥរិយាបថ​នៃ​ចម្លាក់​បុរាណ នៅលើ​ជញ្ជាំង​ប្រាសាទអង្គរវត្ត បាយ័ន នៅ​សៀមរាប ឬ​ប្រាសាទភិ​មាឃ​នៅថៃ​សព្វថ្ងៃ ។ រីឯ​របាំ និង​តូរ្យតន្ត្រី​វិញ ក៏​មាន​លក្ខណៈ​បុរាណ​ដែរ ។​
និយាយ​អំពី​ប្រភព​នៃ​របាំ​ព្រះ​រាជទ្រព្យ​ខ្មែរ​ដឹងថា ដើមឡើយ​របាំ​នេះ​មាន​លក្ខណៈ​ពិសិដ្ឋ ដែល​ត្រូវ​បាន​ប្រារឰឡើង ដើម្បី​ជា​តង្វាយ​ថ្វាយទៅ ចំពោះ​ព្រះអាទិទេព​ដូច​នៅ​ប្រទេស​ឥណ្ឌា ដែល​គេ​សម្តែង​ឈុត​សាសនា​មួយ​ចំនួន​ទៅ​អាទិទេព ដែល​ទាក់ទិន​ទៅ​នឹង​ប្រវត្តិ​សាវតារ​របស់​ទេវតា​នៃ​ព្រហ្ម​ម​ញ្ញ​សាសនា ។ បន្ទាប់មក​ទៀត​របាំ​ប្រពៃណី​នេះ ក៏​ត្រូវ​ប្រារឰឡើង​ដើម្បី​សម្តែង​បង្ហាញ​បញ្ជាក់​នូវ​ទេវ​កថា​ទាក់ទិន​ទៅ​នឹង​ព្រះមហាក្សត្រ ដែល​គេ​ប្រៀបផ្ទឹម​ទៅនឹង​ចេស្តា​របស់​ព្រះ​អាទិទេព ឬ​មហា​វីរបុរស​ជាតិ ដែល​បាន​ការពារ​ទឹកដី​វប្បធម៌ អារ្យធម៌​ជាតិ ។ ពោល​គឺ​របាំ​ព្រះ​រាជទ្រព្យ ឬ​របាំ​ហ្លួង (​ស្តេច​) នេះ​មាន​ប្រវត្តិ​ស្មើនឹង​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ជាតិ​ខ្មែរ ។​
លោក​បាន​បន្តថា លក្ខណសម្បត្តិ​របស់​អ្នករាំ​ស្រី​អ​ប្សរ ឬ​អ្នករបាំ​ខ្មែរ គឺ​ការធ្វើ​ត្រាប់​យ៉ាង​ប៉ិនប្រសប់​ស្ទាត់ជំនាញ ។ ដោយហេតុ​ថា កាយវិការ​នីមួយៗ​ដែល​ជា​សិល្បៈ​សុទ្ធសឹងតែ​មាន​ន័យ​យ៉ាង​ប្រាកដប្រជា​ច្បាស់លាស់ ។ ដូចនេះហើយ​ឥរិយាបថ​របស់​អ្នក​របាំ ខ្មែរ​មិន​អាច​កែប្រែ​ជា​ដាច់ខាត​ពី​សម័យ​មួយ​ទៅ​សម័យ​មួយ​ទៀត ។ កាយវិការ​សំខាន់​ជាងគេ​ក្នុង​របាំ​ព្រះ​រាជទ្រព្យ ឬ​របាំ​អប្សរ (​អប្សរា​) គឺ​ចលនា​ក្បាល​, ដងខ្លួន​, ដៃ និង​ម្រាមដៃ​ដែល​ត្រូវ​សិល្បករ ប្រារឰ​ប្រមាណ​ជា ២០០០ ឆ្នាំ​មកហើយ ដោយ​និរន្តរភាព​របស់រប​បរា​ជា​ធិបតេយ្យ ។​
នៅ​ចុង​សតវត្សរ៍​ទី​១៩ លោក និពន្ធ រ៉ូ​ដាំង ដែល​បាន​ទស្សនា​របាំ​ព្រះ​រាជទ្រព្យ ដែល​បាន​សម្តែង​នៅ​ប្រទេស​បារាំង​បាន​ពន្យល់ថា ស្រី​របាំ​ខ្មែរ​បាន​បង្ហាញ​ចំពោះ​យើង​នូវ​អ្វី​ដែល​បុរាណកាល​បាន​បន្សល់​ទុក​ជា​កេរដំណែល ។ បុរាណ​ភាព​របស់​របាំ​នេះ ក៏​ដូច​បុរាណ​ភាព​របស់​ជាតិ​យើង​ដែរ ។ យើង​បាន​គយគន់​របាំ​នេះ​អស់​រយៈពេល ៣ ថ្ងៃ​តែ​ប៉ុណ្ណោះ ក៏ប៉ុន្តែ​មាន​អារម្មណ៍​ថា ហាក់បីដូចជា​បាន​រស់នៅ​ក្នុង​អំឡុង ៣០០០ ឆ្នាំ​ពី​មុន​អ៊ីចឹង ។ ក្នុង​លោក​យើង​នេះ គ្មាន​មនុស្ស​ជាតិ​ណា​ទេ ដែល​មាន​ភាព​ស្ទាត់ជំនាញ​ឥតខ្ចោះ​ដូច​អ្នករបាំ​ខ្មែរ និង​ក្រិក​នោះទេ ៕

0 comments:

 

cambodia Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template In collaboration with fifa
Cake Illustration Copyrighted to Clarice